رشد جنین در دوران بارداری (آبستنی)
ویکی بیبی مجله تخصصی بیبی پرو
بیبی پرو،مهربان مثل مادر

رشد جنین در دوران بارداری (آبستنی)

دوران آبستنی طبیعی حدود ۲۸۰ روز است که از روز اول آخرین قاعدگی محاسبه می شود. دوران نه ماهه آبستنی به سه قسمت تقسیم می شود که آن ها را سه ماهه اول و دوم و سوم می نامند. این تقسیم بندی از این نظر اهمیت دارد که در هر قسمت از این سه دوره امکان دارد مادر یا جنین در معرض مخاطرات و بیماری ها قرار گیرند که مشکلات و مسایل هر دوره متفاوت است. بنابراین هم پزشک و هم مادر باردار باید از زمان شروع بارداری اطلاع داشته باشند که بتوانند تا آنجایی که امکان دارد از مخاطرات جلوگیری نمایند.

جفت، مایع آمنیوتیک و بند ناف

جنین در طول بارداری به وسیله جفت در راه تبادل با خون مادر تغذیه می کند، بنابراین رشد جنین کاملاً تابع مادر است. رژیم غذایی، تندرستی، بیماری و میزان استراحتی که مادر در دوران بارداری دارد، در رشد جنین موثر است. مادر باردار بایستی در دوران بارداری کاملا تحت مواظبت و مراقبت پزشکی قرار گیرد.

جفت: جفت، یک شبکه عروقی خونی است که از یک طرف به دیواره رحم چسبیده است و از طرف دیگر به وسیله بند ناف به جنین متصل است. این شبکه خونی با شبکه خونی دیواره رحم (بدون این که خونه مادر و جنین با یکدیگر مخلوط شود) رابطه دارد و از این طریق، جنین مواد غذایی لازم برای رشد خود را از مادر می گیرد و مواد زاید خود را نیز از این راه دفع می کند. در حقیقت جفت کار کلیه و کبد و دستگاه گوارش را برای جنین انجام می دهد، هم چنین جنین را از ابتلا به بعضی عفونت هایی که ممکن است مادر به طور اتفاقی به آن ها مبتلا شده باشد حفظ می کند.

کیسه آمنیوتیک: کیسه مایعی است که دور تا دور جنین را احاطه کرده است. هر چه وزن جنین زیادتر می شود، حجم مایع نیز افزایش می یابد.

مایع آمنیوتیک با درجه حرارت ثابت، جنین را از ضربه ها و فشارهایی که ممکن است در دوران داخل رحمی برای او پدید آید حفظ می کند، زیرا جنین در آن غوطه ور می باشد.

منشا مایع آمنیوتیک در اواسط دوران بارداری، ادرار جنین می باشد. در اواخر دوران بارداری قسمتی از مایع آمنیوتیک به وسیله جنین بلعیده می شود.

سه ماهه اول دوران بارداری

جنین در پایان شش هفتگی دوران بارداری

اندازه جنین در پایان شش هفتگی: وزن جنین کمتر از یک گرم و قد او در حدود ۴ میلی متر می باشد. در پایان شش هفتگی، جنین به شکل یک میگو و دارای سر، تنه و انتهای او شبیه دم می باشد. رشد جنین در این دوران بسیار سریع است.

حساس بودن جنین: جنین از سومین هفته بارداری وارد مرحله بسیار حساسی می گردد، زیرا در این زمان تمام اعضای جنین در حال تشکیل شدن است (کبد، کلیه، لوله عصبی، دستگاه گوارش، قفسه صدری و …). بنابراین اگر جنین در این زمان در معرض داروها، الکل، دخانیات و مواد مضر دیگر و هم چنین عفونت های ویروسی قرار گیرد، موجب عیب ساختمانی اعضای جنین می گردد. قلب جنین در هفته سوم به اندازه دانه خشخاش می باشد و خود به خود شروع به ضربان می کند. در پایان شش هفتگی، جنین دارای خون است که در بدن او جریان دارد.

جنین در پایان ۱۰ هفتگی حاملگی

اندازه جنین در پایان ۱۰ هفتگی: وزن جنین در حدود ۳ تا ۵ گرم و قد او از سر تا انتهای تنه ۲۵ تا ۴۰ میلی متر می باشد. جنین در این زمان در وسط جفت قرار گرفته و اعضای بدن او که قبلا تشکیل شده بود، رشد می کند. عضلات جنین شروع به ساخته شدن می کند. سر جنین در این زمان هنوز بزرگ و به طرف قفسه صدری خم شده است. جنین در این زمان با لمس، تحریک می گردد، ولی مادر نمی تواند آن را حس کند.

قلب جنین کاملاً تشکیل شده و ضربان آن در حدود ۱۴۰ تا ۱۵۰ بار در دقیقه یعنی دو برابر یک فرد بزرگسال است. ریه به تدریج رشد می کند.

مادر: در این موقع تهوع و استفراغ که اولین نشانه حاملگی است به مادر دست می دهد، سوخت و ساز بدن مادر افزایش می یابد و نیاز مادر به پروتئین و کالری بیشتر می شود. ترشحات مایع شکل از دستگاه تناسلی مادر دفع می شود زیرا جریان خون افزایش می یابد. پستان های مادر بزرگ و حساس می گردد. مادر در این زمان احساس خستگی بیش از معمول می کند و ممکن است حالت غش کردن نیز به او دست دهد.

جنین در پایان ۱۴ هفتگی حاملگی

اندازه جنین در پایان ۱۴ هفتگی: وزن جنین در حدود ۲۵ تا ۴۵ گرم و قد او حدود ۸ تا ۹ سانتیمتر می باشد. در این زمان سه ماهه دوم بارداری شروع می شود و تمام اعضای جنین تشکیل شده است و از این به بعد اعضاء شروع به رشد و تکامل می کنند. در این زمان جفت، هورمون، مواد غذایی و اکسیژن لازم را به جنین می رساند.

در این هنگام جنین در مایع آمنیوتیک غوطه ور است و بسیار فعال می باشد و دست ها و پای خود را خم و راست می کند و انگشتان خود را حرکت می دهد. این حرکات را می توان با اولتراسوند مشاهده کرد. در این زمان حرکات تنفس شروع می گردد.

مادر: در این زمان مادر کمتر دچار حالت تهوع و استفراغ می شود. هورمون های بدن مادر متعادل شده، مادر آرامش بیشتری خواهد داشت. سقط در این زمان کمتر اتفاق می افتد.

منبع: https://babypro.ir/wiki/



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط بیبی پرو

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت: